Kasus | Hankøn | Hunkøn | Neutrum | Alle køn |
Nominativ | der | die | das | die |
Akkusativ | den | die | das | die |
Genitiv | des (-s) | der | des (-s) | der |
Dativ | dem | der | dem | den (-n) |
Kasus | Hankøn | Hunkøn | Neutrum | Alle køn |
Nominativ | ein | eine | ein | – |
Akkusativ | einen | eine | ein | – |
Genitiv | eines (-s) | einer | eines (-s) | – |
Dativ | einem | einer | einem | – |
1- Nominativ:
Den tyske grammatik bruger latinske benævnelser for sætningens led :
Grundled = Nominativ
Grundledet fortæller, hvem eller hvad der gør, er eller har noget
Ich (O) habe einen Hund „Ich” er grundledet i sætningen.
Der Mann (O) hat eine Katze „Der Mann“ er grundledet i sætningen.
Du finder grundledet ved at spørge:
hvem eller hvad har udført handlingen?
Wer hat ein Eis gekauft ? Der Mann kauft ein Eis
„Der Mann“ er grundledet i sætningen.
Was siehst du? Ich sehe ein Auto
„Ich“ er grundledet i sætningen.
Obs: Nomitativ anvendes ved grundled, men også ved omsagnsled til grundled, når udsagnsordet er “at være” : Er ist der Lehrer
2 – Akkusativ:
Den tyske grammatik bruger latinske benævnelser for sætningens led :
Genstandsled = Akkusativ
Genstandsledet angiver hvem eller hvad verballeddet har som genstand:
Ich habe einen Hund (∆) „einen Hund” er genstandsled i sætningen.
Ich sehe einen Mann (∆) „einen Mann“ er genstandsled i sætningen.
Du finder genstandsledet ved at spørge:
hvad eller hvem er genstanden for handlingen?
Was kauft der Mann ? Der Mann kauft ein Eis
„ein Eis“ er genstandsledet i sætningen.
Wen siehst du? Ich sehe den Lehrer
„den Lehrer“ er genstandsled i sætningen.